BREAKING NEWS
latest

728x90

468x60

header-ad

In memoriam: Vapor Vis



Napisao: Mario Skunca
Potonuo je trajekt Vis. Stari vapor Vis, sada s imenom Vicente, negdje u Africi. Ta tužna vijest iznenadila me kao prva vijest dana, prvo što sam pročitao u utorak ujutro. U Americi, daleko od Hrvatske i Visa, ali i Zelenortskih otoka i njegovog zadnjeg doma. Obuzela me neka duboka tuga i oči su mi se napunile suzama. Naš dobri Vis je sa sobom tragično povukao na dno mora 15 ljudskih duša, stanovnika pučinskih afričkih otoka koji su se vraćali svojim domovima s lepršavim živim kokošima koje su valjda taj dan kupili na lokalnom pazaru. Petnaest ljudskih tragedija, u vremenu kada su se, čini se, zlokobno nanizale na svim stranama svijeta. Ali moj žal za Visom je, kao i svaka tuga, osobniji i sebičniji.
Njegovim odlaskom nestala je i velika knjiga uspomena, simbola i značenja jednog vremena – i mog malog djetinjstva i svijeta. Osjetio sam se kao da sam čuo da je umro stari barba, nekad blizak obiteljski prijatelj, koji je odselio na drugi kraj svijeta i iz naših života. No na vijest o smrti, tom konačnom kraju, sva sjećanja su se vratila i sve su slike oživjele kao nekad.
S mojim Visom sam se zadnji put susreo prije petnaest godina, na liniji Sobra – Dubrovnik. Bio sam sretan da ga vidim, ali već tada je bio u tako lošem stanju da sam sa strahom gledao njegovu mladu posadu i mislio kako ih majke nisu rodile da skončaju pod palubom nekog zapuštenog broda. Gledajući prema obližnjim otocima i obali, naivno sam se tješio mišlju da, eto, bar ta brodska linija nikad ne plovi predaleko od kopna, ako se zlo i dogodi…
Nama se, hvala Bogu, zlo dogodilo nije; no Visa više nema, skončao je jadno, nezasluženo. Potonuo je u sred surovog Atlantika, radeći teško u svoje penzionerske dane, koje je kao i mnogi drugi trebao uživati negdje drugdje ili s dostojanstvom biti umirovljen u rezalište i reinkarnacijski ugrađen u neki novi brod. U nepravednoj, ali neumoljivo dosljednoj logici svjetske ekonomije, Vis je izgrađen u najbogatijem dijelu svijeta, porinut u Njemačkoj i trideset godina plovio u bogatoj Danskoj; pa sljedećih tridesetak kod nas – koji smo uvijek bili negdje između bogatih i siromašnih – da bi pod stare dane kao isluženi sluga bio prepušten nemirnom moru kanala atlantskih otoka siromašne zemlje trećeg svijeta.
No za nas, trajekt Vis bio je prvi veliki iskorak u moderno kada je uveden u promet za Vis 1976. godine. Bilo je to vrijeme svekolikog pozitivnog zamaha i onog dobrog što je stara država bila. Na tuđim kreditima, ali išlo je nabolje pa nismo puno pitali. I Vis je bio takav. Moderan i lijep, po dolasku tek trideset godina star, brz, siguran i udoban – ti pristojni Danci su ga (d)ostavili kao novog i još s danskim pločicama naziva paluba! Zamijenio je prve nezgrapne trajekte i parobrode kojih se kao kroz maglu petogodišnjaka još sjećam da su pristajali bokom na rivi ispred zgrade hotela i iskrcavali aute, jedan po vožnji, vinčom.
Razlika prije i poslije vapora Vis je neusporediva: došli su nakon njega drugi i moderniji trajekti, uključujući i doma-izgrađeni, ali za svoje doba manje komforni Vuk/Bartol, koji je sa svojim nesretnim imenovanjem, tvrdim plastičnim sjedalicama, neotporan na valove, a opet naš, sažimao sve paradokse svog nemirnog vremena… Baš kao i današnji velebni Petar koji je od Visa duplo veći, a tako velik i prazan nerijetko izgleda kao metafora naše još uvijek nove slobode koja se čini kao par prevelikih cipela u koje još ne možemo stati. Trajekt Vis je bio baš poput i po mjeri Visa. Mali, ali velik, žilav, izdržljiv, na buru i jugo otporan trajekt koji je sa svoja dva ugodna salona bio luksuzan i putnicima i autima.
Meni koji sam na Visu kao dečkić ljetovao vapor Vis je bio istinski poseban i na splitskoj rivi nisam primjećivao niti jedan drugi. U zagrebačkoj osnovnoj školi sam ga cijelu zimu crtao u želji da me na prvi dan školskih praznika opet preveze noni i didi na Vis, a mama mi je uvijek govorila da je hrana pripremljena u brodskoj kuhinji najukusnija – nekad bi je uspjeli i probati!
Između mame, tate i sestre, uspjeli smo se dogovoriti koje je „najbolje“ mjesto u salonu, kao i usuglasiti par mjesta na palubi koja su u obiteljskoj demokratskoj proceduri bila 'odobrena' za sjedenje, ovisno o vjetru, suncu i godišnjem dobu. Kad bi nas djecu barbe i tete vodili na Vis, vožnja bi neizbježno uključivala i ispitivanje o imenima svih punti, otoka i svjetionika na putu od Splita do Visa, uz obaveznu priču o Marduji.
Trajekt Vis je obilježio moje djetinjstvo. Ne mogu ni zamisliti što je on, tako lijep i funkcionalan, u svoje vrijeme mogao značiti starijim generacijama Višana, onima koji su se, kad je on po prvi put pristao u višku luku još živo sjećali jedara, jarbola i pare. Ali u jedno sam siguran: njegovi valovi bili su najbolji valovi za 'ulovit' pod kalafotovo, a i na Prilovo, i ja ih za ništa ne bih mijenjao.

Izvor: Facebook

« PREV
NEXT »

No comments

Oznake

Adsense (1) aerodrom (1) Anatomija otoka (11) Anči Fabijanović (1) Anela Borčić (3) ankete (8) apartmani vis (1) arheologija (5) arhitektura (1) baština (6) BaVul (5) Biševo (2) blog (44) blogosfera (9) boćanje (19) Bogoljub Mitraković (11) Boris Čargo (3) Boško Budisavljević (6) brodovi (3) Češka vila (4) čestitke (1) crkva (42) crna kronika (10) dizajn (1) Dobrila Cvitanović (2) Dom starih (8) don Ivica Huljev (5) don Milan Šarić (3) Don Paulin (6) društvene mreže (1) Dunja Bezjak (2) ekologija (5) estrada (1) fešte (5) film (16) flora (4) fotografija (38) fotomontaža (2) galeb (6) gastro (4) generacije (3) glazba (34) Goran Mladineo (20) grad (20) grad-objave (30) gradonačelniik (1) gradonačelnik (16) Gradsko vijeće (18) Hajduk (7) HEP (2) HGG Vis (1) hoteli Vis (1) HPD Hum (2) Hrvati u svijetu (4) Hrvatska (7) Hrvatska zora (14) humanitarne akcije (3) humor (4) HVIDR-a (4) in memoriam (2) Ivica Roki (5) Ivo Radica (3) Jakša Fiamengo (4) jedrenje (9) Joško Božanić (2) Joško Repanić (7) Kalambera (1) kartanje (4) kazalište (17) kino (1) književnost (21) Komiža (39) komunala (70) košarka (1) kriket (2) Kućani (3) kućni ljubimci (1) kultura (25) Kut (181) laptop Acer (1) Lavurat za poja (2) likovna umjetnost (19) limuni (3) ljudi (141) logo (3) m/t Lastovo (1) Mamma mia 2 (3) Matica hrvatska (1) medijski ponedjeljak (17) Metković (1) mladi (3) Modra špilja (1) more (25) MUP (1) najava događanja (4) najave (1) Natalia Borčić (4) Nevio Marasović (1) Nikola Kežić (2) Nikša Sviličić (1) NK (23) NK VIS (1) nogomet (22) Norway (1) obrazovanje (10) oglašavanje (2) oružje (1) OŠ Vis (9) osmrtnice (1) osobno (8) otoci (5) otok (3) otok Vis (6) pčelarstvo (2) Petra Kapor (1) planinari (2) Podšpilje (3) poklod (4) Pokret otoka (1) polemike (1) politika (26) poljoprivreda (5) pomorci (1) posao (2) povijest (32) priroda (12) promet (25) promo (1) Prostorni plan (1) PROVISLO (11) Ranko Marinković (5) razgovor (4) ribe (3) Rodoslovlje (1) Rogačić (1) ronjenje (1) Rukavac (1) Siniša Brajčić (8) škola (6) škrinjica (2) Slavomir Raffanelli (4) slider (184) sobe (1) Split (1) sport (10) Srebrna (1) Srećko Marinković (2) SŠ AMK (15) stare kartoline (1) Stipe Vojković (1) svijet (1) Tihana Skerbić (2) tradicija (8) trčanje (1) turizam (39) udruga Svima (3) urbanizam (1) USA (1) uvale (3) veja (1) Veljko Mratinić Brojne (2) VERN' (6) Vesna Bučić (3) video (7) video razglednica (14) video vijesti (4) vijesti (14) vinogradarstvo (1) Vis (9) viški govor (2) viški plivački maraton (2) vjenčanja (5) Vjerni Visu (3) Vodovod i odvodnja (2) vrijeme (9) vrtić (14) Vukovar (2) zabava (11) zanimljivosti (43) zdravlje (7) Ženaglava (1) Zima na otoku (8) životinje (1) žutilo (2)